Art. dieta na cholesterol.

Dieta na cholesterol – co jeść?

Zły cholesterol bardzo często przyczynia się do groźnych chorób układu krążenia.

Przyczyną zbyt wysokiego cholesterolu są nie tylko obciążenia genetyczne, ale przede wszystkim niezdrowy tryb życia. Spożywanie przetworzonych produktów, niezdrowych tłuszczów czy artykułów nie zawierających błonnika, a także spożywanie alkoholu czy korzystanie z innych używek może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Dodatkowo na nieodpowiedni cholesterol wpływa także brak aktywności fizycznej. 

Jednym ze sposób zwalczania nieprawidłowego cholesterolu jest odpowiednio skomponowana dieta. Masz problemy z cholesterolem? Sprawdź, jaka dieta pozwoli Ci obniżyć poziom cholesterolu oraz pozytywnie wpłynie na Twój organizm. 

Zasady diety na cholesterol

Dieta na cholesterol to nic innego, jak sposób odżywiania, którego celem jest obniżenie stężenia cholesterolu we krwi lub utrzymanie go na prawidłowym poziomie. Należy jednak pamiętać, że samo wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, może być niewystarczające. Najważniejsze zasady zdrowej diety na cholesterol to przede wszystkim: 

  1. wprowadzenie odpowiedniej, zbilansowanej diety,
  2. regularne odżywianie się,
  3. picie odpowiedniej ilości wody,
  4. zminimalizowanie spożywania alkoholu,
  5. zwiększenie aktywności fizycznej,
  6. regularne badania. 

Stosowanie się do powyższych zasad sprawi, że dieta będzie w pełni skuteczna i szybko przyniesie zamierzone efekty. 

Jakie diety warto stosować, gdy ma się problemy z cholesterolem?

Podwyższony cholesterol to bardzo częsty problem, który spotyka nie tylko osoby dorosłe, ale także może występować u dzieci. Odpowiednia dieta wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu. Jednak bardzo ważne jest, aby dobrać ją do indywidualnych potrzeb każdej osoby. Poniżej przedstawiamy 4 rodzaje diet, które pomogą w walce z wysokim cholesterolem. 

Dieta ketogeniczna

Wyeliminowanie węglowodanów z codziennego jadłospisu i zastąpienie ich odpowiednimi tłuszczami to jeden ze sposób na walkę z nieodpowiednim cholesterolem. Dieta ketogeniczna, o której mowa to jeden ze sposób na walkę z wysokim cholesterolem. 

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Dieta o niskim IG sprawia, że zmniejszeniu ulega także poziom cholesterolu. Dieta ta eliminuje produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane warzywa oraz owoce. 

Dieta wege

Dieta oparta na produktach roślinnych, którą jest dieta wege jest korzystna dla obniżenia cholesterolu. Dieta wege zawiera niską zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych a bogata jest w wysoką zawartość błonnika pokarmowego oraz przeciwutleniaczy.   

Dieta dla sportowca

Dieta dla sportowca to posiłki bogate przede wszystkim w pełnowartościowe białko, zdrowe tłuszcze, a także produkty zawierające witaminy i składniki mineralne.

Dieta na cholesterol – czego unikać?

Zbyt wysoki cholesterol może prowadzić do poważnych powikłań, dlatego bardzo ważne jest, aby unikać produktów, które sprzyjają jego wzrostowi. Eliminacja niekorzystnych produktów sprawi, że cholesterol nie stanie się problemem. 

Aby uchronić się przed wysokim cholesterolem:

  • ze swojej diety należy wykluczyć lub ograniczyć spożywanie produktów, które zawierają tłuszcze pochodzenia zwierzęcego – wędliny, pasztety, salceson, konserwy mięsne,
  • należy unikać tłustego nabiału,
  • masło należy zastąpić margaryną,
  • warto zachować ostrożność w przypadku spożywania różnego rodzaju słodkości – ograniczyć jedzenie cukierków, batonów a także dżemów,
  • do minimum należy ograniczyć słone przekąski.  

Produkty obniżające poziom cholesterolu LDL

W walce z nieodpowiednim cholesterolem skuteczne są produkty zawierające tłuszcze nienasycone, a także produkty bogate w błonnik pokarmowy oraz w witaminy antyoksydacyjne (A, C i E).

Produkty zawierające tłuszcze nienasycone to:

  • tłuste ryby morskie – śledź, makrela, łosoś, sardynki, szprota czy halibut – są one niezastąpionym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3,
  • oleje roślinne – olej rzepakowy, lniany, sojowy, oliwa z oliwek – najlepiej, gdy są tłoczone na zimno, 
  • orzechy, pestki i nasiona – nie solone,
  • siemię lniane i nasiona chia,
  • awokado. 

Produkty bogate w błonnik pokarmowy to:

  • jabłko,
  • cytrusy,
  • produkty zbożowe – jęczmień i owies,
  • nasiona roślin strączkowych – soczewica, groszek, ciecierzyca. 

Produkty zawierające witaminy antyoksydacyjne to:

  • marchew,
  • papryka, 
  • dynia,
  • natka pietruszki,
  • owoce cytrusowe. 

Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie specjalnych posiłków lub po prostu nie lubisz tego robić, a Twój stan zdrowia wymaga od Ciebie podjęcia określonych kroków to warto skorzystać ze specjalistycznej diety. Dieta pudełkowa, o której mowa to nie tylko pełna wygoda i komfort, ale także dostarczanie organizmowi potrzebnych składników do prawidłowego funkcjonowania. 

Przygotowane przez nas programy dietetyczne składają się z pełnowartościowych posiłków, które pomogą Ci w walce z nieodpowiednim cholesterolem. 

Dzięki naszej diecie możesz zaoszczędzić czas na gotowanie, który możesz przeznaczyć na przyjemniejsze rzeczy. Dodatkowo dieta pudełkowa zapewnia regularne, zdrowe odżywianie, które jest bardzo ważne, zwłaszcza jeśli ma się problemy z cholesterolem.