Dieta ketogeniczna – co jeść?

Ten modny w ostatnim czasie sposób odżywiania zjednuje sobie coraz więcej zwolenników, a to dlatego, że – odpowiednio dobrany i poprawnie stosowany – sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej, usprawnia pracę niektórych narządów (nerek, serca), obniża ciśnienie krwi oraz zmniejsza poziom cukru, cholesterolu i trójglicerydów. Wydaje się zatem, że to rozwiązanie idealne i sprawdzony przepis na zdrowie. Jak jednak jest w rzeczywistości, kto powinien przejść na tę dietę oraz jakie obowiązują na niej zasady? Odpowiedzi na te pytania poznasz w dalszej części tekstu. Czytaj dalej, a dowiesz się więcej!

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Celem stosowania diety ketogenicznej jest wprowadzenie organizmu w stan tak zwanej ketozy – oznacza to nic innego, jak pobieranie energii z tłuszczu, co skutkuje spalaniem tkanki tłuszczowej i osiąganiem wymarzonej sylwetki. Dzięki starannie zaplanowanemu żywieniu Twój organizm zaczyna traktować tłuszcz jako podstawowe paliwo i to właśnie jego przekształca w energię niezbędną do funkcjonowania. Warto zaznaczyć, że dieta ketogeniczna – choć ma wielu zwolenników, a jej skuteczność potwierdzają osoby praktykujące ten sposób odżywiania – jest skrajnie sprzeczna z obowiązującą powszechnie piramidą żywienia i stanowi rewolucję, na którą nie każdy się odważy. Ta wysokotłuszczowa dieta zmierza do osiągnięcia stanu ketozy poprzez wyeliminowanie z codziennego jadłospisu węglowodanów na rzecz zwiększenia podaży zdrowych tłuszczów.

Dieta ketogeniczna – jakie są przeciwwskazania?

Nie ma rozwiązań uniwersalnych i podobnie jest z dietą ketogeniczną – niestety nie każdy może na nią przejść. Nie zaleca się jej osobom mającym problemy z wątrobą, nerkami i trzustką, ponieważ może się okazać, że wywoła ona zbyt duże obciążenie tych narządów. Wydawać by się mogło, że przejście na ten sposób żywienia jest niemożliwe również dla wegetarian, bowiem głównymi produktami w jadłospisie są tłuszcze odzwierzęce i mięso. Nic bardziej mylnego! Powstało kilka wariantów ketogenicznej diety wegetariańskiej, która także cieszy się dużym zainteresowaniem. Królują w niej nieskrobiowe warzywa, tłuszcze roślinne oraz zdrowe źródła białka.

Dla kogo dieta ketogeniczna to dobre rozwiązanie?

Z uwagi na to, że jej efektem jest czerpanie przez organizm energii z tkanki tłuszczowej, dietę tę wdrażają osoby zmagające się ze zbędnymi kilogramami i chcące schudnąć. Jednak jest ona również polecana osobom z insulinoopornością, zaburzeniami gospodarki glukozowo-insulinowej, chorującym na padaczkę i pracownikom umysłowym – wspiera funkcjonowanie mózgu, stymuluje myślenie i koncentrację. Efektem jej stosowania jest podniesienie energii i zniwelowanie poczucia nadmiernego zmęczenia, dlatego warto wypróbować ją zawsze, gdy tylko nie ma się przeciwwskazań wspomnianych powyżej. Obserwując reakcję swojego organizmu oraz wpływ diety na samopoczucie, można samodzielnie ocenić, czy stanowi ona dobre rozwiązanie w konkretnym przypadku.

Dieta ketogeniczna – co można jeść?

Skoro już wiesz, jaki jest cel diety ketogenicznej i kiedy można ją wdrożyć, koniecznie poznaj produkty spożywane w tym sposobie odżywiania. Codzienny jadłospis opiera się głównie na:

  • tłustych mięsach,
  • rybach,
  • śmietanie,
  • orzechach,
  • wysokojakościowych tłuszczach: oliwie z oliwek, oleju kokosowym, sezamowym, z awokado.

Dieta ketogeniczna – jakie owoce są dozwolone?

Choć dieta ketogeniczna, wiąże się z wyeliminowaniem produktów zawierających cukier – a więc także owoców – niektóre z nich, możesz spożywać. Wśród nich znajdują się:

  • jagody,
  • truskawki,
  • maliny,
  • jeżyny,
  • poziomki,
  • awokado.

Zawierają one dopuszczalną ilość węglowodanów, dlatego mogą występować w Twoim jadłospisie bez obaw, że zaburzą efekty stosowania diety keto.

Dieta ketogeniczna – czego nie można jeść?

Chcąc trzymać się zasad diety ketogenicznej, musisz całkowicie wyeliminować słodycze, ciasta, lody czy czekoladę – wynika to z tego, że nawet mała ilość cukru może wytrącić organizm ze stanu ketozy. Należy również unikać produktów zbożowych: kukurydzy, pszenicy, ryżu, makaronów czy płatków śniadaniowych oraz zawierających skrobię – ziemniaków, bananów, owsianki. Zabronione są wszystkie owoce poza wymienionymi powyżej oraz większość warzyw.

Dieta ketogeniczna – jakie warzywa możesz spożywać?

Mimo że warzywa trzeba wyeliminować, przechodząc na dietę ketogeniczną, jest kilka takich, które możesz jeść. Wśród nich trzeba wymienić:

  • pomidory,
  • ogórki,
  • paprykę,
  • szparagi,
  • brokuł,
  • kalafior,
  • szpinak,
  • cukinię.

Nie rezygnuj również z kiszonek, gdyż są one naturalnym źródłem probiotyków i pozytywnie wpływają na funkcjonowanie jelit.

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną i nie wiesz, jak zacząć? Skorzystaj z cateringu dietetycznego!

To świetne rozwiązanie, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze zmianami w jadłospisie. Nie wiesz, jak zaplanować codzienne posiłki, aby były zgodne z wytycznymi diety ketogenicznej, a jednocześnie pełnowartościowe i smaczne? Nie musisz zmagać się z tym samodzielnie, wystarczy, że zamówisz dietę pudełkową – profesjonalni dietetycy skomponują potrawy dla Ciebie na każdy dzień!

Masz dodatkowe pytania?

Zadzwoń do nas, napisz lub zostaw swój numer telefonu. Oddzwonimy w ciągu kilku minut.

Pon – Pt 9-17

fit@bzykfit.pl

Zamów szybki kontakt:

    Opinie naszych klientów:

    „Jedzonko zawsze świeże, estetycznie podane. Bardzo smaczne i zróżnicowane posiłki, dobra jakość produktów, a także świetny kontakt i dostawa posiłków na czas. Z czystym sumieniem serdecznie polecam! :-)”​

    Izabela Ch.

    „Kochani jesteście cudowni.Rewelacja.Babcia Danusia po 60 nareszcie dr jej waga w dół drgnęła.
    – 21 kg.. w ciągu 3 m .”​

    Danusia Sz.

    „Bardzo polecam Bzyk Fit. Bardzo dobre jedzenie, zawsze świeże, niemonotonne. Dowozone na czas.

    POLECAM”​

    Ewa R.

    Leave a Comment

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *